Uzyskaj wadium bez dokumentów i odchodzenia od komputera, w 3 krokach:
kliknij podaj dane opłać online
Sprawdź, jak to zrobić - Film
Zamieszczenia : | 03-06-2020 22:16:00 |
Składania : | 15-06-2020 14:30:00 |
Otwarcia : | 15-06-2020 14:35:00 |
Tryb: | Zapytanie ofertowe |
Rodzaj: | Usługa |
Szanowni Państwo,
informujemy o postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego w trybie zgodnym z regulaminem wewnętrznym organizacji.
Zapraszamy do złożenia ofert poprzez poniższy formularz elektroniczny.
Zastrzegamy, że postępowanie może zakończyć się brakiem wyboru oferty w przypadku przekroczenia szacowanych środków.
GZGKiM.3331-49/20.ZM Wągrowiec, dnia 3 czerwca 2020 r.
Zamawiający:
Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wągrowcu
62 – 100 Wągrowiec, ul. Janowiecka 98A, Tel, fax - 067 262 14 62
reprezentowany przez Agnieszkę Ciemachowską – Dyrektora Zakładu
ZAPRASZA WYKONAWCÓW DO ZŁOŻENIA OFERTY
NA:
1.
TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Z uwagi na wartość zamówienia nie
przekraczającą 30.000 euro, Zamawiający, prowadzi postępowanie na podstawie
art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2014r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) w formie
zapytania ofertowego zgodnie z Zarządzeniem
nr 1/2015 p.o. Dyrektora Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i
Mieszkaniowej w Wągrowcu z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie wprowadzenia
Regulaminu udzielania zamówień publicznych w Gminnym Zakładzie Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej w Wągrowcu.
2.
OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA:
2.1 Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji technicznej modernizacji
Stacji Uzdatnia Wody w:
a) Kaliszanach – na terenie działek o numerach: 92/2, 92/8 i 92/9 obręb
ewid. Kaliszany, gmina Wągrowiec,
b) Pawłowie Żońskim – na terenie działek o numerach: 127, 122/2 i 122/4
obręb ewid. Pawłowo Żońskie, gmina Wągrowiec,
c) Łeknie – na terenie działki o numerze 356/1 obręb ewid. Łekno, gmina
Wągrowiec.
2.2 Planowana modernizacja Stacji Uzdatniania Wody polegać ma na zwiększeniu
retencji wody uzdatnionej, poprzez dokonanie obliczeń, ustalenie lokalizacji i
zaprojektowanie zbiorników retencyjnych przy wymienionych wyżej obiektach SUW.
2.3 Dokumentacja techniczna, zawierać będzie:
a) dokumentację projektową z pełną analizą wydajności studni, zapotrzebowania
i planowanej retencji zabezpieczającej ciągłość dostawy i ciśnienia wody dla
odbiorców,
b) specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót,
c) kosztorysy inwestorskie.
2.4 Dokumentacja, o której mowa w ust. 2.3 pkt a) i b) powinna odpowiadać wymogom
określonym w:
- ustawie z dnia 7 lipca 1994 r.
– Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.)
- Rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej,
specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 1129)
2.5 Kosztorysy inwestorskie o których mowa w ust. 2.3 pkt c) winy być
sporządzone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja
2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu
inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz
planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno –
użytkowym (Dz. U. z 2004 r., Nr 130, poz.1389).
2.6 Dokumentacja projektowa, o której
mowa w ust. 2.3 pkt. a) obejmuje wykonanie:
1) projektu budowlanego, w zakresie uwzględniającym specyfikę robót
budowlanych,
2) przedmiaru robót;
3) informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia
23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003 r. Nr 120,
poz. 1126)., w przypadku gdy jej opracowanie jest wymagane,
4) planów, rysunków lub innych dokumentów umożliwiających jednoznaczne
określenie rodzaju i zakresu robót budowlanych podstawowych oraz uwarunkowań i
dokładnej lokalizacji ich wykonywania – w przypadku gdy wykonane robót
budowlanych nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę;
5) projektów, pozwoleń, uzgodnień
i opinii wymaganych odrębnymi przepisami.
2.7 Zakres dokumentacji projektowej zależy od
tego, czy roboty budowlane, które ją opisują, wymagają uzyskania pozwolenia na
budowę, czy nie. O tym decydują natomiast przepisy ustawy z 7 lipca 1994 r. ─
Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.)
2.8 Do zadań
wykonawcy należy:
a) Uzyskanie map do celów projektowych lub opiniodawczych,
b) Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy,
c) Uzyskanie niezbędnych uzgodnień w zakresie ppoż., wymagań sanitarnych
oraz bhp,
d) Przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów do uzyskania pozwolenia
na budowę lub zgłoszenia robót w
Starostwie Powiatowym w Wągrowcu.
2.9 Projekty wykonawcze powinny uzupełniać i
uszczegóławiać projekt budowlany w zakresie i stopniu dokładności niezbędnym do
sporządzenia przedmiaru robót, kosztorysu inwestorskiego, przygotowania oferty
przez wykonawcę i realizacji robót budowlanych.
2.10Projekty wykonawcze powinny zawierać rysunki w
skali uwzględniającej specyfikę zamawianych robót i zastosowanych skal rysunków w projekcie
budowlanym wraz z wyjaśnieniami opisowymi, które dotyczą: części obiektu,
rozwiązań budowlano-konstrukcyjnych i materiałowych, detali architektonicznych
oraz urządzeń budowlanych oraz instalacji i wyposażenia technicznego, których
odzwierciedlenie na rysunkach projektu budowlanego nie jest wystarczające na
potrzeby, o których mowa wyżej.
2.11 Projekty wykonawcze, w zależności od zakresu i rodzaju robót budowlanych
stanowiących przedmiot zamówienia, dotyczą przygotowania terenu pod budowę,
robót budowlanych w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub
ich części oraz robót w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włącznie z
robotami wykończeniowymi w zakresie obiektów budowlanych, robót w zakresie
instalacji budowlanych, robót związanych z zagospodarowaniem terenu.
2.12 Wymagania dotyczące formy projektów
wykonawczych przyjmuje się odpowiednio jak dla projektu budowlanego.
2.13 Wykonawca zobowiązany jest do pełnienia nadzoru autorskiego nad
realizacją zadania zgodnie z przedstawionym opracowaniem,
2.14 Dokumentację należy przekazać Zamawiającemu w formie graficznej i
elektronicznej,
a) wielobranżowy projekt budowlany i wykonawczy w ilości 3 kompletów (lub w
przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na budowę w ilości 5 kompletów)
oraz w formie elektronicznej,
b) przedmiary robót, kosztorysy ofertowe (stanowiące wzór do wypełnienia
przez Wykonawców robót) i kosztorysy inwestorskie w wersji graficznej po jednym
egzemplarzu oraz w formie elektronicznej w standardzie plików *.pdf i *.ath,
c) Sporządzenie Szczegółowych Specyfikacji Technicznych wykonania i odbioru
robót dla wszystkich branż robót związanych z wyszczególnionym zakresem (2
egz.).
2.15 Wykonawca zobowiązuje się do bezpłatnego dokonania poprawek w przygotowanej
dokumentacji, lub jej uzupełnienia w przypadku błędów lub braku przyjętych
rozwiązań, zauważonych na etapie realizacji robót. Ewentualne inne zmiany
(wynikające z woli Zamawiającego) Wykonawca dokona – w ramach nadzoru
autorskiego stanowiącego odrębne zlecenie.
2.16 Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania
ofert częściowych.
2.17 Prawa i obowiązki
Stron, szczegóły dotyczące realizacji i wzajemnych rozliczeń, a także odpowiedzialność
Stron zawiera wzór umowy stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zaproszenia.
3
WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU:
W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy spełniający niżej określone
warunki:
1) Wykonawca posiada uprawnienia do wykonania określonej
działalności, posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie,
2)
Dysponuje
odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami
posiadającymi uprawnienia odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonanie
usługi.
4
TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA: od dnia podpisania umowy do 31.08.2020 r.
5
WYNAGRODZENIE WYKONAWCY:
Rozliczenie nastąpi według stawki ryczałtowej netto
przedstawionej na druku oferty, stanowiącym załącznik
nr 2. Podatek VAT
zostanie naliczony zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wykonawca ponosi ryzyko z tytułu oszacowania
wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy, a także
oddziaływania innych czynników mających lub mogących mieć wpływ na koszty.
Niedoszacowanie, pominięcie oraz brak rozpoznania zakresu przedmiotu umowy nie
może być podstawą do żądania zmiany wynagrodzenia umownego. Cena za usługę
obejmuje również koszty dojazdu.
Wykonawca wartość zamówienia przedstawia w
formularzu oferty na stronie https://gzgkimwagrowiec.pl/, lub https://platformazakupowa.pl/pn/ug_wagrowiec/proceedings.
Cena za wykonanie przedmiotu zamówienia może być
tylko jedna (nie dopuszcza się wariantowości cen) oraz nie może ulec zmianie
przez okres ważności oferty (związania ofertą) oraz okres trwania umowy.
Oferta cenowa otrzymana przez Zamawiającego po
terminie podanym powyżej nie będzie rozpatrywana.
Termin związania z ofertą: 30 dni (od ostatecznego
terminu składania ofert).
6
WARUNKI ROZLICZENIA:
Podstawą
do zapłaty wynagrodzenia będzie prawidłowo wystawiona faktura. Podstawą wystawienia faktury będzie wykonanie usługi
zgodnie z zakresem wskazanym w Opisie Przedmiotu Zamówienia potwierdzone
protokołem odbioru dokumentacji technicznej.
Zapłata za wykonaną usługę nastąpi w terminie
14 dni od daty otrzymania faktury.
7
FORMA SKŁADANIA OFERT:
Wykonawca
złoży ofertę za pośrednictwem platformy
zakupowej OpenNexus dostępnej na stronie https://gzgkimwagrowiec.pl/
lub https://platformazakupowa.pl/pn/ug_wagrowiec/proceedings,
8
TERMIN SKŁADANIA OFERT: 15 czerwca 2020 r. do godz. 14.30.
9
PRZY WYBORZE OFERT ZAMAWIAJĄCY BĘDZIE
SIĘ KIEROWAŁ:
a) Kryterium wyboru ofert
przez zamawiającego: cena
b) Waga kryterium: 100%.
10 POZOSTAŁE
INFORMACJE
Kontaktowanie się z Zamawiającym:
c) w
przypadku pytań merytorycznych, proszę o kontakt poprzez przycisk w prawym
dolnym rogu formularza "Wyślij wiadomość", lub pod nr tel. 67 262
14 62 (osoby
do kontaktu: Gabriel Makowiecki – inspektor ds. mieszkaniowych, Agnieszka Ciemachowska - dyrektor),
d) w przypadku pytań związanych z obsługą
platformy, proszę o kontakt z Centrum Wsparcia Klienta platformy zakupowej Open
Nexus czynnym od poniedziałku do piątku w dni robocze, w godzinach od 8:00
do 17:00 tel. 22 101 02 02, e-mail: cwk@platformazakupowa.pl
11 PODPISANIE UMOWY:
Wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę, Zamawiający
zleci realizację przedmiotu zamówienia.
12 ZMIANA
TREŚCI ZAPROSZENIA.
Zamawiający zastrzega sobie prawo zmiany treści
niniejszego zaproszenia do upływu terminu składania ofert. Jeżeli zmiany będą
mogły mieć wpływ na treść składanych ofert, zamawiający przedłuży termin
składania ofert. Dokonane zmiany przekazuje się niezwłocznie wszystkim
oferentom, do których zostało wystosowane zaproszenie i jest ono dla nich
wiążące. Zamawiający zastrzega sobie prawo unieważnienia niniejszego postępowania
bez uzasadnienia, a także do pozostawienia postępowania bez wyboru oferty.
13 OBOWIĄZEK
INFORMACYJNY
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie
ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L. z 2016 r. Nr 119, s.1 ze zm.) - dalej: „RODO”
informuję, że:
1)
Administratorem Państwa danych jest Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej
w Wągrowcu, ul. Janowiecka 98A, 62-100 Wągrowiec, tel. 67 262 14 62,
e-mail: gzgkim@gzgkimwagrowiec.pl,
reprezentowany przez dyrektora Gminnego
Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wągrowcu.
2)
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym mogą się Państwo
kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych
za pośrednictwem adresu email: inspektor@cbi24.pl
lub pisemnie na adres Administratora.
3)
Państwa dane osobowe będą przetwarzane W CELU REALIZACJI NINIEJSZEGO ZAMÓWIENIA
jak również w celu realizacji praw oraz obowiązków wynikających z przepisów prawa (art. 6 ust. 1 lit. c
RODO).
4)
Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji ww.
celu z uwzględnieniem okresów przechowywania określonych w przepisach
szczególnych, w tym przepisów
archiwalnych.
5)
Państwa dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą
podlegać profilowaniu.
6)
Państwa dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy
(obejmujący Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
7) W
związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych, przysługują Państwu następujące
prawa: a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b)
prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych;
c)
prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
d)
prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), w sytuacji,
gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego
rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).
8)
Podanie przez Państwa danych osobowych nie jest obowiązkowe, jednak nieprzekazanie
danych skutkować będzie brakiem realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3.
9)
Państwa dane mogą zostać przekazane podmiotom zewnętrznym na podstawie umowy
powierzenia przetwarzania danych osobowych, a także podmiotom lub organom uprawnionym
na podstawie przepisów prawa.
Załączniki:
1)
Załącznik
nr 1 - Projekt Umowy
2)
Załącznik
nr 2 - Druk oferty.
Dyrektor
/Agnieszka Ciemachowska /
2020-06-18 22:29 | Agnieszka Ciemachowska | Informacja o wyborze oferty Zamawiający - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wągrowcu, zawiadamia, że w wyniku rozpatrzenia ofert złożonych w ramach zapytania ofertowego na zadanie pn.:Opracowanie dokumentacji technicznej na zadanie pn.:"Modernizacja SUW Kaliszany, Pawłowo Żońskie i Łekno"(ID353634), wybrana została oferta złożona przez: PIO-BUD Piotr Kledziki. W załączeniu protokół z postępowania. Zapraszam do udziału w kolejnych postępowaniach Agnieszka Ciemachowska |
2020-06-10 12:51 | Agnieszka Ciemachowska |
Zamawiający
informuje,
że
w
związku
z
prowadzonym
postępowaniem
wpłynęły
pytania,
na
które
udzielono
następujących
odpowiedzi:
Proszę o podanie wielkości zbiorników retencyjnych obecnie zainstalowanych. Czy są to zbiorniki nadziemne stalowe? Czy istniejące zbiorniki należy pozostawić, czy przewidzieć ich rozbiórki? Odpowiedź: Kaliszany - zbiornik podziemny o pojemności 50m3, przeznaczony do wyłączenia z użytkowania, bez rozbiórki, Pawłowo Żońskie - zbiornik podziemny o pojemności 50m3, przeznaczony do wyłączenia z użytkowania, bez rozbiórki, Łekno - zbiornik stalowy nadziemny o pojemności 100 m3, pozostaje w użytkowaniu, Pytanie: W zakresie zapytania jest wykonanie pełnej analizy wydajności studni. Czy Inwestor rozumie przez to, że należy wykonać próbne pompowania pomiarowe i sprawdzenie sprawności studni z opracowaniem opinii hydrogeologicznej? Odpowiedź: Zakres pełnej analizy wydajności studni, zapotrzebowania i planowanej retencji zabezpieczającej ciągłość dostawy i ciśnienia wody dla odbiorców, należy opracować w formie analitycznej na podstawie danych technicznych istniejących urządzeń lub założeń projektowych wymagających wymiany bądź przebudowy dla zapewnienia osiągnięcia efektu polegającego na zapewnieniu ciągłości dostawy wody dla odbiorców. Inwestor nie wymaga na etapie przygotowania przedmiotowej dokumentacji wykonania próbnego pompowania i sprawdzenia sprawności studni z opracowaniem opinii hydrogeologicznej. Pytanie: Proszę o podanie ilości studni na każdej SUW oraz przedstawienie karty otworów dla każdej studni. Odpowiedź: Ilości studni podane w odp. na pyt. 3 (zestaw pytań nr 1). Karty otworów w załączeniu. Pytanie: Jeżeli należy wykonać próbne pompowania, czy należy wykorzystać pompy i agregat prądotwórczy wykonawcy, czy Zamawiającego? W czyim zakresie leży opłata za zużyty prąd? Odpowiedź: Inwestor nie wymaga próbnego pompowania i sprawdzenia sprawności studni. Pawłowo Żońskie - st [...].pdf Pawłowo Żońskie - st [...].pdf Łekno - studnia nr 2 [...].pdf Łekno - studnia nr 1 [...].pdf |
2020-06-05 14:08 | Agnieszka Ciemachowska |
Sprostowanie
do
punktu
2
Zaproszenia
do
składania
ofert. Zamawiający prostuje zapis dotyczący pkt.2.8 podpunkt b) Zaproszenia do składania ofert, poprzez dookreślenie, że do zadań wykonawcy należy uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przez którą zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym rozumie się: - decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, lub - decyzję o warunkach zabudowy. W związku z powyższym punkt 2.8 otrzymuje brzmienie: "2.8 Do zadań wykonawcy należy: a) Uzyskanie map do celów projektowych lub opiniodawczych, b) Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, c) Uzyskanie niezbędnych uzgodnień w zakresie ppoż., wymagań sanitarnych oraz bhp, d) Przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów do uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót w Starostwie Powiatowym w Wągrowcu." |
2020-06-05 13:56 | Agnieszka Ciemachowska | Zamawiający informuje, że w związku z zaproszeniem do składania ofert wpłynęły następujące pytania: 1. Podany termin zakończenia prac projektowych 31.08.2020 r. jest niemożliwy do dotrzymania przy wskazanym zakresie projektu (wykonanie map - około 1 miesiąc, uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego - zależnie od Gminy od 30-60 dni (+czas na ostateczność), uzyskanie pozwolenia na budowę - zależnie od starostwa - 30-60 dni (+czas na ostateczność)). Termin składania ofert wskazany jest na 15.06.2020 r. przy 30 dniowym terminie związania ofertą. Pozostaje 1,5 miesiąca na całość zadania. Proszę o wskazanie realnego terminu zakończenia prac, tj. co najmniej 6 miesięcy od dnia podpisania umowy. 2. Czy zbiorniki mają być wykonane jako stalowe; żelbetowe wykonane w technologii tradycyjnej – wylewane na mokro; czy żelbetowe - prefabrykaty? Jest to istotna kwestia dla wyceny projektu. 3. Proszę o podanie wydajności SUW. 4. Czy SUW pracują w tej chwili w trybie jednostopniowego pompowania? Jeżeli tak, to czy w zakresie jest modernizacja SUW dotycząca przebudowy układu na dwustopniowe pompowanie z doborem zestawu hydroforowego? 5. Gdzie należy odprowadzić wodę z przelewu i spustu projektowanych zbiorników? Zamawiający udzielił następujących odpowiedzi. Ad.1.Zgodnie z opisem zamówienia, uzyskanie zezwolenia na budowę (o ile będzie konieczne) leży po stronie zamawiającego. Do zadań wykonawcy należy: a) Uzyskanie map do celów projektowych lub opiniodawczych, b) Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, c) Uzyskanie niezbędnych uzgodnień w zakresie ppoż., wymagań sanitarnych oraz bhp, d) Przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów do uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót w Starostwie Powiatowym w Wągrowcu. A zatem termin zakończenia prac projektowych - 31.08.2020 r., jest możliwy do wykonania. Ad.2. Zbiorniki stalowe. Ad 3.SUW Kaliszany - studnia nr 1 rezerwowa - Q-42,00 m3/h, studnia nr 2- podstawowa - Q=42,00 m3/h, SUW Pawłowo Żońskie - studnia nr 1 rezerwowa - Q= 45,00 m3/h, studnia nr 2 (podstawowa) - Q=43,00 m3/h SUW Łekno - studnia nr 1 (awaryjna) - Q=65,00 m3/h, studnia nr 2 (podstawowa) - Q=65,00 m3/h. Ad.4. SUW pracują w trybie dwustopniowego pompowania. Ad.5. Wodę z przelewu należy odprowadzić do istniejącej instalacji |
2020-06-05 12:08 | Agnieszka Ciemachowska | Komunikat został wycofany przez Zamawiającego. |
Komunikaty